Kortfilmfestivalen i Grimstad har i år mottatt rekordmange påmeldinger, 2506 internasjonale filmer og 429 norske. Filmen «Shhh…» er tatt ut i norsk kortfilm og kortdokumentar programmet, sammen med 54 andre filmer.
I løpet av vinteren 2022/23 jobbet elever i 3. klasse på dramalinja tett sammen med skuespiller Stine Haraldsdatter Sørensen og filmskaper Mustafa Battal, som står bak Nitten90 as. Det ble skrevet, produsert og spilt inn totalt 5 kortfilmer, og i juni skal nå en av filmene vises på festivalen i Grimstad.
Elevene har utviklet manus- og regikonsept, som har blitt bearbeidet og videreutviklet av de to profesjonelle filmskaperne. Stine Haraldsdatter har hatt hovedansvar for preproduksjon og skuespillerveiledning, mens Mustafa har vært manusdoktor, tatt seg av det filmtekniske og postproduksjon.
For elevene på dramalinjen på Skeisvang har læringskurven vært bratt, og det å jobbe så profesjonelt inn mot filmproduksjon har vært veldig givende og gitt mersmak. Å samarbeide med Nitten90 as har vært både spennende og lærerikt, da de har vært flinke til å gjøre elevene trygge både foran kamera og i crew, og de har sørget for et læringsmiljø hvor elevene har produsert hverandre gode. Som dramalinje opplever vi at å ha spill og produksjon for film som en del av timeplanen, er en naturlig vei å gå i programfagene. Å jobbe mot kamera er å følge med i tida, både inkorporert i sceniske uttrykk og i produksjon for skjerm. Mange som velger å fortsette med teaterfag, går gjerne veien mot film/tv i etterkant av tida hos oss, da synes vi det er viktig at vi kan tilby relevante erfaringer å ha med seg i sekken.
Kortfilmprosjektet på Skeisvang er et førstegangsprosjekt, og det er derfor ekstra stas at en film ble valgt ut til Kortfilmfestivalen, noe som kan regnes som den største anerkjennelsen blant kortfilmer i Norge.
I filmen «Shhh…» møter vi Johan som venter på Aria på biblioteket. Men er de der av samme grunn? Og hva skjer når noen som ikke bruker bibliotekstemme plutselig dukker opp?
Filmen er et morsomt og smått absurd møte mellom 3 mennesker.
Filmteknisk har Mustafa lekt seg med kamera, i form av utsnitt og format, for å best mulig fange kleinheten mellom karakterene. Filmen er filmet statisk, for å uttrykke karakterenes følelser og bevegelser på mest realistisk vis. Battal ligger nær skuespillerne med kamera, noe som gjør at publikum føler seg tett på situasjonen og blir med inn i den pinlige stillheten.