Geofag 1 og 2

Geofag er læren om jorda og prosessene som former den.

Fagets kjerneelementer

• Geofaglig feltarbeid
  • Jordsystemer
  • Modeller og modellering
  • Mennesket i jordsystemene

Det kommer nye læreplaner i geofag fra høsten 2021.

Hva lærer du i Geofag 1?

• å observere, beskrive og kjenne igjen bergarter og landskapsformer
  • å forstå vannets kretsløp og årsaker til endringer i vær og klima
  • du lærer om skred, jordskjelv, tsunamier og vulkanutbrudd, samt årsaker til ekstrem flom og tørke
  • praktisk arbeid – både på skolen og ute i nærområdet. Du skal lære å hente ut informasjon fra feltarbeid, geologiske kart, satellittbilder og statistikk, og videre bruke dette til geoforskning
  • du skal bruke det du lærer i geofag til å utforske flere forskjellige geofaglige tema gjennom skoleåret, og du vil bli godt kjent med de geofaglige forholdene i nærområdet

Hvilke forkunnskaper trenger du?

Geofag 1 bygger videre på naturgeografi og enkelte tema fra naturfag. Det er derfor en fordel at du har god kontroll på disse fagene før du begynner eller at du leser deg opp parallelt. Det kan også være en fordel å ta andre realfag, men det er ikke et krav. Hvis du velger å gå videre med Geofag 2 får du fordypning i Geofag.

Hva lærer du i Geofag 2?

Geofag 2 er et realfag med mange spennende tema. Faget baserer seg på en fordypning av naturgeografien du hadde i VG1. Geofag 2 tar for seg emner som klimaendringer, havstrømmer, ozonlaget, dannelsen av olje og gass, fornybare energikilder, berggrunnen, ferskvann som ressurs og værvarsel.

Geofag 2 er et fag som gjør deg i stand til å forstå bakgrunnen for mange av problemstillingene vi står overfor i dag. Hvordan skal vi drive gruvedrift på en forsvarlig måte? Hvordan skal vi utnytte fornybare energikilder? Hva skjer med klima og isen i Arktis? Hvordan har Norge blitt en oljenasjon?

I en verden som i større og større grad blir preget av klimaendringer, mangel på ressurser og andre miljøforringelser, gir geofag 2 deg muligheten til å forstå og drøfte disse problemstillingene.

Geofag 2 bygger ikke på Geofag 1. Det betyr at du kan ta det uten, før eller etter Geofag 1. Ved å ta Geofag 1 og Geofag 2 vil du få fordypning i geofag, og hvert fag gir 0,5 realfagspoeng.